Total Pageviews

Wednesday, April 6, 2011

Perjuangan belum selesai...

Hai..salam satu dunia..apa khabar sume??bagi yang mengikuti perkembangan blog ini saya harap anda semua sihat2 belaka dan ceria2 lah hendaknya...
dah lama pulak saya xmenulis apa2 post dalam blog ni..terpikir pasal satu tajuk yang pernah banyak pihak guna..terutamanya tokoh2 politik tanah air..

saya rasa xsalah untuk saya mengulas dan menulis serba sedikit mengapa saya memilih tajuk di atas sebagai post terbaru saya..
ini kerana saya merasakan kita yang diciptakan ALLAH s.w.t sebagai hambanya tidak lain tidak bukan untuk sujud dan patuh atas suruhanNYA..di samping sebagai khalifah untuk mentadbir muka bumi ini..
kalau kita tadbir cara betul, betullah jadinya, tapi kalau salah, maka akan terjadi sebaliknyaa...
apapon, di samping kita beribadah kepada ALLAH s.w.t, kita hendaklah sentiasa memikirkan tentang saudara2 kita yang lain, apa tugas kita??mmg beribadat dan mmbuat persediaan ke alam selepas alam dunia dan seterusnya..ttpi adakah kita terpikir, kalau kita beribadah seorg diri dan sorang2 masuk syurga, anda rasa cukup ke macam tu?ckup ke klau kita xajak teman2 dan saudara2 lain utk patuh pada suruhannya??

saya ingin petik satu terjemahan ayat Al-Quran yang berbunyi" sesungguhnya umat2 yang terbaik telah aku keluarkan di kalangan manusia untuk mengajak kepada yang maaruf dan meninggalkan yang mungkar, dan untuk beriman kepada ALLAH s.w.t"...

maka hendaklah kita sentiasa menyeru rakan2 kita, sahabat2 handai kita, agar kita sama2 dapat mengecapi rahmat dan limpah kebahagiaan dari NYA..

pernah ada satu saudara baru kita, (muaallaf cina) bertanya kepada saya, kalaulah umat islam zaman sekarang ini sentiasa merwa-warkan atau menghebah2kan tentang keindahan islam, kemudahan islam, kecantikan islam, nescaya ramai yang akan masuk Islam..
ini kerana, islam mengikut tafsirannya, adalah patuh atas perintah nya...islam itu mudah, mesra, dan amat tidak menyusahkan..
islam itu semuanya indah2 belaka...

tapi saya selalu agak tidak bersetuju dengan segelintir pihak, yang sering memperlihatkan seolah2 yang islam itu susah, payah, tidak mesra, dan amat menyusahkan. contohnya: kebelakangan ini, orang sibuk mempersoalkan tentang byknya benda2 dalam islam yang kita tidak boleh buat..seolah2 boleh saya nyatakan seperti " islam itu semuanya haram, haram makan babi, haram minum arak, haram berzina, haram segala-galanya" maka timbul persepsi dan rasa takut dan bimbang di kalangan orang bukan islam pada agama islam itu sendiri...
tapi kena kita tidak mengambil pendekatan seperti mengatakan, islam itu halal segala-galanya, tiada yang haram kecuali atas benda2 tertentu sahaja yang haram...mungkin dengan cara ini persepsi terhadap Islam akan berubah dan menjadi lebih mudah..

apapon, untuk memperkasakan islam, umatnya perlu diperkasa, untuk memperkasakan umatnya, segala tiang2 agama perlu juga diperkasa..umpama kita mendirikan rumah,perlu kuat dan teguh tiang2 nya,,agar tidak roboh dan musnah dimamah anasir2 atau godaan yang cuba melemahkan islam.
seperti kata nabi SAW."didirikan islam itu atas lima perkara, mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan solat, membayar zakat, dan menunaikan haji di baitullah, serta puasa di bulan ramadan"...tanpa semua ini impian untuk memperkasakan umat dan agama islam itu sendiri hanya sia-sia....

wallahu alam...

azlan zulkarnain

No comments:

Post a Comment