Total Pageviews

Thursday, April 7, 2011

Kenapa ada yang solat, tetapi masih buat maksiat??

Salam,

Saya mulakan dengan persoalan yang perlu di rungkai seperti di atas. ada yang bertanya, kenapa ada yang tidak meninggalkan solat, tetapi masih juga melakukan maksiat..
terfikir juga saya, dalam hadith ada menyebut " sesungguhnya solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar" patotnya, kalau dah solat , confirm2 la xbuat maksiat dah kan?tapi tidak, masih juga maksiat kita lakukan walaupon segala solat sunat telah kita lakukan..

pertama sekali, untuk merungkai persoalan di atas, solat ini terbahagi kepada tahap2 tertentu..tahap2 yang tidak semua orang akan dapat capai..

1) solatuljahilin - solat orang2 yang jahil, dimana orang jahil bila tiada ilmu, kemudian melakukan solat, seolah2 tiada penghayatan, tiada matlamat, tiada objective atau tujuan mengapa dia bersolat.. 

2) solatularifin - solat yang dilakukan orang2 yang berilmu, arif dan tahu ilmu2 agama dan cara yang betul melakukan solat, serta tahu tujuan dan matlamat ia bersolat.

3) solatulkhasyi'in - solat orang2 yang khusyu'. solat ini penuh penghayatan, penuh keilmuan, seolah2 sepenuh hati mengabdikan diri kepada Allah swt, hanya mendekati ALLAH matlamat dalam solat..

4) solatulmuhsinin - dan solat yang sangat susah utk kita capai tahap ini, dimana tahap ini hanya tercapai oleh para rasul, nabi2 dan hanya segilintir yang dapat smpi ke tahap ini..

wallahu alam...

azlan zulkarnain

No comments:

Post a Comment