Total Pageviews

Wednesday, December 20, 2017

Tips Langsai Hutang Kad Kredit

Salam sejahtera semua, saja nak kongsi, saya pasti semua rakan pembaca rata-rata memiliki 1, 2, hatta 5 keping kad kredit/kad hutang. Makin income besar rasanya makin banyak kad kredit yang ada. 
Nak ceritakan sikit pengalaman saya, waktu saya mula-mula kerja Petronas dulu pada 2009, lepas je confirm jawatan  dengan Petronas, saya terus je pergi bank dan bawa dokumen berkaitan untuk apply kad hutang ni. bukan satu ye, tapi 2 terus saya apply. Maybank Visacard Ikhwan ngan CIMB Islamic card. 2 2 bank approve, maklumla kerja Petronas kan, bank mana taknak bagi. Tapi time tu saya ni tak kaji2 sangat, apa interest dia, apa terma dia, apa kebaikan dia, apa keburukan dia, yang penting saya tau mudah untuk saya kalau nak pergi travel/outstation, meeting sana meeting sini, book hotel ke, senang bila ada kad hutang ni. Nak tau kredit limit saya time mula-mula apply tu. RM10,000/kad. kalau 2 kad dah RM20,000. 
Mula-mula pakai memang disiplin, pakai je bayar, pakai je bayar, and jarang saya pakai kecuali atas urusan kerja sahaja. Tapi lama-lama saya dah tak kawal apa yang saya pakai, rasa nak barang tu, saya beli, swipe... Nak beli tu saya swipe... Memang sedap time beli pakai kad hutang ni. Rasa macam dunia ni kita yang punya. 

Saya pendekkan cerita, 
nanti ada masa saya cerita lagi pengalaman saya pakai kad hutang ni. Banyak nak cerita sebenarnya tapi saya simpan dulu sebab nak kongsi apa yang saya dah baca pasal cara nak langsai hutang kad kredit ni.

Tips ni bukan saya yang tulis, tapi seorang pakar kewangan yang banyak menulis buku-buku pengurusan kewangan dan mahir dalam selok belok kewangan.

Ni link dia, kalau rasa bermanfaat dan mampu bantu rakan-rakan yang ada masalah dah cukup menenangkan hati dan jiwa saya.
sebab saya pun mengalami masalah yang sama.

apapun, baca dengan hati dan minda yang terbuka.

http://www.langsaihutang.com/hop.php?ref=azlan3112

No comments:

Post a Comment