Total Pageviews

Monday, January 28, 2013

Travelog Seorang Jurutera

PROLOG

Ku biar kalam berbicara, meluahkan maksud di jiwa agar mudah utk semua mengerti segala yang terjadi sudah suratan ilahi. Ku biarkan tangan-tangan yang di selaputi kedut-kedut halus menulis dengan pena basah untuk meluahkan hasrat di hati agar terubat segala luka dan duka yang menyelaputi setiap genap pelusuk hati yang suci murni ibarat barah yang bakal merebak andai tidak segera diubati.

Ungkapan madah memang indah, seindah kata-kata yang mampu diungkap andai disertai dan disokong keberanian umpama Sang Romeo yang ingin menduga hati Si Juliet. Kita tidak menyangka, kita bukan seperti apa yang orang sangkakan yang berpura-pura dalam medan perjuangan dakwah moden yang kini hampir membius dunia dengan kehebatan pendakwah-pendakwah muda. Maher Zain berkata: “If you want to speak to the world, make a song”, dan banyak lagi. Usah khuatir akan musuh yang sentiasa membenci perjuangan menegakkan agama islam di muka bumi ini kerana tanpa azam dan keyakinan yang kuat serta mampan terhadap Tauhid Uluhiyyah dan Tauhid Rububiyyah nescaya amat mudah kita tersungkur dalam medan perjuangan yg serba mencabar dan amat memerlukan kesabaran yang tinggi. Tanpa cacian, hinaan, dan makian tidak mungkin kamu akan menjadi pendakwah yang teguh dan utuh asas ilmunya, tidak mungkin akan menjadi seperti para sahabat, dan para wali ulama terdahulu yang amat obses dalam menegaakkan perjuangan islam dan membantu mempertahankan kedaulatan dan kemuliaan islam. Ingatlah Mutiara Kata berbahasa Inggeris berbunyi,
“Pressure and heat turn the stone become diamond”.
Amat mendalam makna kata-kata ini, hanya dengan tekanan dan haba yang membawa maksud ujian, cabaran, dugaan dan masalah dunia yang bakal merubah sebutir batu menjadi butir-butir berlian yang diibaratkan manusia biasa menjadi luar biasa atau dengan erti kata lain, manusia hebat.

Pada zaman serba moden canggih dan berteknologi yang sangat membangun, dakwah dalam konteks teknologi moden yang amat banyak fitnahnya. Tanpa ilmu dan iman yang teguh akan jatuh terjelapuk setiap pendakwah yang berjuang ke jalan Allah. Pendakwah dalam konteks berdakwah tidak semestinya perlu menjadi pendakwah bebas sahaja, tidak perlu mendapatkan gelaran ustaz, haji, imam, hatta Imam Muda sekalipun untuk melaksanakan misi dakwah ini. Ustaz Azhar Idrus berkata, apa itu dakwah??Dakwah bermaksud ajak orang buat baik..AOBB, (any other big business), tidak kira dalam percakapan, perbuatan, tingkah laku, penulisan, lakonan, nyanyian, dan sebagainya, andai ada unsur-unsur mengajak orang utk berbuat ke arah kebaikan itulah dakwah yang sebenarnya. Mungkin daripada segi taraf berbeza kerana berlainan metodologi.  Dakwah itu perlukan pengorbanan, masa, tenaga, wang ringgit dan andai anda tidak mampu atau tidak sanggup berkorban ke arah ini, anda tidak mungkin akan mampu memikul tugasan dan tanggungjawab sebagai khalifah apatah lagi sebagai pendakwah yang amat mulia harganya andai berjaya menarik minat ramai orang utk memilih islam sebagai gaya hidup.

Islam sebuah agama yang syumul terpelihara daripada segala cacat dan noda, akan mengajar anda erti kejayaan yang hakiki kerana sesungguhnya nilaian iman dan taqwa itulah yang paling tinggi nilainya di sisi Allah swt.
Sesungguhnya orang yang paling mulia di kalangan kamu adalah orang-orang yang bertaqwa”

Di dalam hadith nabi SAW yang bermaksud,
“Sesungguhnya Allah swt tidak melihat kepada rupa paras kamu dan harta benda kamu, tetapi Allah melihat kepada hati kamu dan amalan kamu”.

Jadi sedarlah wahai manusia sekalian sejauh mana pun anda mampu kecapi kekayaan wang ringgit dan harta benda, nama yang hebat, kerjaya yang berkarisma tinggi, semua ini adalah pinjaman Allah swt semata-mata yang seharusnya mendorong anda dalam mengejar akhirat yang kekal abadi, bukan mendorong anda untuk lebih menjauhkan diri daripada Allah swt angkara sibuk dalam mentadbir dunia sehinggakan 24 jam sehari yang diberi tidak dirasakan cukup dalam mengejar kemewahan dan kenikmatan dunia. Setiap daripada kita ada 24 jam namun cara kita mengisi masa harus dengan cara yang betul. Allah peruntukkan kita untuk meluangkan masa sekurang-kurangnya 30 minit untuk pengabdian diri kepada Allah swt. Penulis ibaratkan anda solat sekali selama lebih kurang 5 minit. 5 kali sehari bersamaan 25 minit dan purata kepada 30 minit sehari untuk solat yang merupakan Rukun Islam kedua di antara yang Lima. Andai 30 minit sehari ini pun anda tidak mampu untuk luangkan angkara sibuk mengejar duniawi, nescaya akan Allah tarik segala nikmat kelapangan masa angkara pengurusan masa anda sendiri yang tidak betul. Tidak meletakkan keadilan dalam pengurusan masa.
“Demi masa. Sesungguhnya manusia di dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh”.

Jangan kita jadi seperti Qarun, yang merupakan abid di zaman Nabi Musa A.S. memohon kepada Allah agar dikurniakan kekayaan dan kemewahan harta benda, sehingga Allah swt makbulkan segala usahanya sehingga menjadi kaya- raya. Ada yang meriwayatkan seekor unta diperlukan untuk membawa kunci-kunci gedung harta kepada Qarun, sehingga ia lupa akan Allah swt akibat sibuk menguruskan hartanya yang amat banyak. Lupa dan alpa akan janjinya kepada Allah swt agar beribadah dengan lebih banyak setelah berharta. Ia tidak sedar ini semua adalah istidraj daripada Allah swt ke atas dirinya sehingga ketika Nabi Musa a.s mengarahkan Qarun membayar zakat, Qarun ingkar kerana takut rugi dan kehabisan harta hanya kerana mengeluarkan zakat. Atas keingkaran Qarun dan penolakannya atas suruhan dan arahan Allah swt, Allah swt menarik balik sekaligus semua harta dan dirinya sendiri, mati ditelan bumi sekali dengan harta-hartanya yang melimpah ruah banyaknya. Ada pendapat yang mengatakan bahawa segala harta yang kita temui, di dalam gua, di dalam tanah dan sebagainya, adalah harta tinggalan Qarun yang ditelan bumi.
Rasulullah saw bersabda yang bermaksud,
“Ingatlah lima perkara sebelum datang lima perkara, masa sihat sebelum sakit, masa muda sebelum datang tua, masa kaya sebelum datang miskin, masa lapang sebelum datang kesempitan, dan hidup sebelum mati”.

No comments:

Post a Comment