Total Pageviews

Tuesday, January 29, 2013

TSJ...Tujuan Hidup

TUJUAN HIDUP

Apakah tujuan hidup anda? Pernah anda terfikir, kenapa anda dilahirkan di dunia ini?semua kejadian ciptaan Allah itu bersebab dan ada tujuan, seperti Firman ALLAH,
“Dan aku jadikan manusia dan jin melainkan utk beribadah kepada aku”.

Begitu juga pekerjaan karier hidup anda, anda ingin jadi apa?utk menyara kehidupan?Ramai yang mengetahui secara umumnya bahawa kehidupan dunia fana ini tidak kekal dan kita akan dimatikan dan dihidupkan semula ke alam yang kekal abadi itulah alam Akhirat yang secara umumnya semua mengetahui. Bermula pada peringkat Alam Roh , kemudian ditiupkan ke Alam Rahim, Dan dihidupkan ke Alam Dunia, Alllah memberi tugasan kepada Malaikat Izrail untuk mengambil nyawa setiap anak Adam, kemudian di tempatkan sementara di Alam Kubur atau Alam Barzakh barulah kemudian dihidupkan semula ke alam Akhirat setelah tiupan sangka kala kedua ditiup oleh Malaikat Israfil.
Namun, pada peringkat umur manakah kita menyedari akan kewujudan keseluruh alam ini? Mungkin di peringkat sekolah rendah, mungkin ada di peringkat menengah dan mungkin ada yang sehingga ke hari ini tidak tahu akan kewujudan kesemua alam-alam ini.  Tidak mengapa pada peringkat mana pun anda menyedari akan kewujudan semua alam ini, yang menjadi pokok utama apakah anda sudah bersedia ke alam-alam lain selepas alam dunia? Ada pepatah atau mutiara kata mengatakan “Cara hidup kita menentukan cara mati kita”, dan “cara hidup kita di dunia menentukan cara hidup kita di akhirat”. Pernahkah kita terfikir akan semua ini?
Mungkin pembaca sekalian tertanya-tanya cara hidup apakah yang dimaksudkan dan cara hidup yang bagaimana yang anda inginkan di alam akhirat nanti. Penulis pasti semuanya pasti menginginkan ganjaran syurga yang kekal abadi meskipun tiada usaha atau pelaksanaan amalan dalam mengejar syurga yang dijanjikan Allah s.w.t yang di dalamnya terdapat pelbagai kenikmatan yang tidak sama dengan apa yang ada di atas muka bumi dunia ini. Umpama pertanyaan tentang perihal jodoh kepada si gadis sunti. “ Apakah ciri-ciri lelaki yang ingin anda jadikan sebagai suami”? Sudah tentu perkara pertama selain daripada paras rupa jawapan yang akan diberikan adalah “BERIMAN”. “ Saya nak cari lelaki yang soleh, beriman dan hormat orang tua”. Nah, mesti jawapan ini yang bakal diberikan walaupun diri menyedari yang empunya diri sendiri pun berpakaian seksi, tidak menutup aurat, tidak mengamalkan syariat dan ajaran Rasulullah saw, dan sebagainya namun masih lagi mendambakan suami yang lengkap ciri-ciri keimanan. Sama seperti ganjaran syurga, pasti semua hatta penjenayah, perompak, dan lain-lain profesion dalam bidang jenayah sekalipun pasti akan tetap mendambakan ganjaran ALLAH yang pasti; itulah syurga di akhirat nanti.
Persoalannya, apakah itu semata-mata tujuan hidup kita? Semata-mata mengejar Syurga ciptaan Allah buat manusia-manusia yang patuh suruhannya dan meninggalkan larangannya?
Penulis ingin membawa pembaca sejenak menerokai saat-saat kelahiran seorang bayi. Bermula ketika penyatuan benih suami (sperma/nutfah) dan bercantum dengan benih isteri (ovum) dan mengalami proses persenyawaan. Kemudian mengalami proses-proses pengembangan daripada zigot menjadi fetus kemudian embrio dan seterusnya ke fasa-fasa yang lain. Dikandungkan si ibu selama lebih kurang 9 bulan 10 hari atau 32 minggu barulah si bayi itu akan melalui proses kelahiran yang amat menyakitkan si ibu. Umpama kesakitan ibarat tali perut dan usus direntap keluar sehingga banyak pendapat mengatakan syahid andai ibu meninggal dunia ketika melahirkan.
Si bayi kecil itu di azankan dan di iqamahkan, namun bayi adalah bayi, tetap suci dan bersih tidak kira dalam agama apa pun si ibu dan ayah tadi.
Hadith masyhur menyebut,
“Anak-anak adalah ibarat kain putih, ibu bapalah yang bertanggungjawab mencorakkan dan mendidik sama ada menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi”.
Jadi saat bilakah kita akan menyedari akan tujuan hidup? Bilakah ketikanya? Sedari kecil? Kanak-kanak? Remaja? Dewasa? 30-an atau 40-an hatta menjangkau umur warga emas sekalipun, bilakah kita akan pasti akan tujuan hidup kita? Ternyata persoalan ini amat subjektif untuk dijawab. Penulis biarkan pembaca memberikan jawapan untuk soalan itu tadi. Tiada skema jawapan tepat untuk ini kerana semua jawapan tidak akan salah. Namun harus diingat, banyak faktor akan menyumbang kepada kesedaran akan tujuan dan matlamat hidup; ibu  bapa seperti petikan hadith tadi, persekitaran, pergaulan dengan rakan-rakan, asas pengetahuan agama dan sebagainya. Andai anda mampu mengawal diri dan perjalanan hidup anda, anda pasti berjaya mencari matlamat hidup yang hakiki dan pasti temui jalan yang benar (siratulmustaqim).

“Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pegasih lagi Maha Pemurah
Segala puji bagi Allah tuhan sekalian Alam.
Yang Maha Pengasih dan Pemurah
Maha berkuasa di Hari Pembalasan
Kepada engkaulah yang kami sembah dan kepada engkau kami meminta pertolongan
Tunjukilah kami jalan yang lurus
Jalan orang-orang yang mendapat nikmat darimu
Bukan jalan orang-orang yang engkau murkai dan bukan pula jalan orang yang sesat.”

No comments:

Post a Comment