Total Pageviews

Sunday, May 18, 2014

Persaudaraan Tuntutan Islam


"Tidak sempurna iman kamu selagi mana kamu tidak mengasihi saudara-saudaramu sebagaimana kamu mengasihi diri kamu sendiri",
maksud hadith yang amat masyhur dan sering diperkatakan oleh setiap penceramah atau pendakwah apabila bercakap soal persaudaraan dalam islam. Persaudaraan ialah satu skop yang sangat luas, mendalam, menyeluruh dan perlu diperjelaskan serta dikupas sedikit demi sedikit kerana ia mencakupi soal hubungan sesama manusia, hubungan antara makhluk, silatulrahim, jenis-jenis persaudaraan atau ikatan dan sebagainya. Bila berbicara soal persaudaraan pasti ramai yang akan sedia maklum bahawa, Allah swt dalam al-Quran al-Karim Allah swt telah berfirman: “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara, maka perbaikilah (perhubungan) antara dua saudara kamu yang bertelagah. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah moga-moga kamu semua mendapat rahmat”. (Surah al-Hujurat: 10). Ayat ini menjelaskan kepada kita bahawa setiap muslim itu merupakan saudara kepada muslim yang lain. Maka kita dituntut untuk mengeratkan hubungan persaudaraan dan mengelakkan sebarang tindakan yang boleh mencetuskan provokasi dan perpecahan umat.
Sesungguhnya persaudaraan dalam Islam dibina atas dasar Iman kepada Allah swt. Sebagai hamba-hamba yang beriman kita perlu sedar bahawa  kita semua adalah bersaudara. Sabda Rasulullah saw: “Seseorang muslim  itu adalah saudara kepada muslim yang lain. Maka janganlah menzaliminya dan juga janganlah membiarkan dia dizalimi. Sesiapa yang menunaikan kehendak saudaranya maka sesungguhnya Allah akan menunaikan kehendaknya. Sesiapa yang membantu meringankan penderitaan saudaranya maka Allah swt meringankan penderitaan-penderitaannya. Sesiapa yang menutup (keaiban) seseorang muslim maka Allah akan menutup keaibannya di akhirat kelak”. (Hadith riwayat al-Bukhari). Aib itu adalah perkara-perkara yang memalukan,kejahatan atau kekurangan pada diri si pelaku, dan perkara-perkara yang melibatkan apa sahaja berkaitan dengan si pelaku sama ada dari sudut fizikal,jasmani, atau perbuatan itu sendiri. Ada satu kisah berkenaan dengan seekor burung besar yang kelaparan, terbang mencari-cari makanan lalu ternampak seekor burung kecil yang lain untuk dijadikan makanan. Lalu dikerah semua kudrat tenaganya untuk mengejar makanannya walau badan sudah keletihan, lalu burung kecil itu terbang dan terus ke dakapan seorang lelaki. Lelaki itu seolah-olah ingin menyelamatkan burung kecil itu tadi daripada dimakan oleh burung besar itu. Namun, dilihatnya burung besar itu seolah-olah kelihatan lemah akibat dek kelaparan yang amat sangat, lalu timbul rasa kasihan. Burung besar itu tadi membuat isyarat agar lelaki itu memberikan burung kecil itu kepadanya. Timbul perasaan serba salah yang amat mendalam, namun kerana tidak mahu menghampakan harapan burung besar itu,dalam masa yang sama tidak mahu burung kecil itu mati, dipotongnya secebis daging paha daripada burung kecil itu lalu diberi kepada burung besar. Dalam konteks cerita ini, kita dapat fahami walau dalam apa jua keadaan sekalipun, haruslah kita berusaha untuk memenuhi harapan atau permintaan daripada saudara-saudara kita hatta dalam kesusahan atau kesenangan sekalipun.
Hadith tersebut juga menjelaskan kepada kita tentang ganjaran bagi mereka yang memelihara hubungan persaudaraan sesama muslim. Dengan menjaga hubungan persaudaraan ini Allah swt memelihara segala urusan kita sama ada di dunia mahupun di akhirat. Contohnya apabila kita membantu saudara kita dengan rasa ikhlas kerana Allah swt maka Allah akan menunaikan segala hajat yang kita pinta kepada-Nya. Begitulah juga kita disuruh agar membantu saudara kita dengan meringankan kesedihan mahupun penderitaannya kerana Allah akan meringankan segala penderitaan kita ketika bertemu-Nya di akhirat kelak. Daripada hadith ini juga kita diminta untuk menutup keaiban dan apa sahaja kecelaan yang terdapat pada manusia lain kerana apabila kita menutup keaiban mereka maka Allah akan menutup segala keaiban kita.
Persaudaraan dalam Islam perlu melalui tiga proses yang utama. Pertamanya ialah al-Ta’aruf iaitu proses perkenalan. Pada peringkat ini akan berlaku hubungan suai kenai seperti mengetahui nama, asal, tempat tinggal, perkerjaan dan sebagainya lagi yang perkaitan hanya dengan maklumat-maklumat peribadi. Setelah beberapa lama proses al-Ta’aruf itu berlaku maka ian akan sampai kepada proses kedua iaitu al-Tafahum iaitu proses untuk saling memahami antara sesama muslim. Pada waktu inilah kita akan mengenali rakan kita dengan lebih mendalam. Kita akan lebih faham tentang peribadi-peribadinya dengan lebih dekat. Hal ini termasuklah perkara-perkara yang disukai mahupun dibencinya. Setelah melalui proses al-Tafahum ini maka akan terbentuk pula proses yang ketiga iaitu al-Takaful atau al-Takamul iaitu proses lengkap melengkapi antara sesama muslim. Apabila sampai ke peringkat ini maka seseorang muslim itu akan cuba membantu dan melengkapi kehidupan sahabatnya yang lain. Malah kemungkinan akan sampai kepada peringkat al-Ithar iaitu mendahulukan saudara mahupun sahabatnya berbanding dirinya sendiri.
Sesungguhnya hubungan silatulrahim ini cukup besar dan utama di sisi Allah swt. Dalam sebuah hadith yang telah diriwayatkan oleh Aishah ra, Rasulullah saw telah bersabda: “Sesungguhnya hubungan silatul rahim itu akan tergantung dengan Arash. Dan dia berkata : “Sesiapa yang menyambungkan aku maka Allah akan turut menyambungkan ia”. (Hadith Muttafaq ‘Alaih). Pemahaman daripada hadith ini ialah sesiapa yang menjaga kukuh ikatan silatul rahim ini maka Allah swt akan menjaganya dan merahmati segala perjalanan hidupnya di dunia ini sehinggalah bertemu-Nya.
Di samping itu kita juga diwajibkan menjaga hubungan persaudaraan dengan manusia yang paling hampir dengan  kita iaitu jiran. Malah dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim, Rasulullah saw telah meletakkan kecintaan kepada jiran sebagai salah satu daripada ciri-ciri mereka yang beriman kepada Allah swt. Dalam hadith yang lain dengan riwayat yang sama Rasulullah saw telah menyatakan bahawa memuliakan jiran tetangga terdiri daripada sifat-sifat orang yang beriman.
Dalam hadith yang lain Rasulullah saw turut bersabda: “ Sesiapa yang ingin supaya Allah membuka pintu rezeki baginya dan juga memanjangkan umurnya maka kukuhkanlah ikatan silatul rahim”. (Hadith riwayat al-Bukhari). Daripada hadith ini jelas menceritakan kepada kita bahawa sesiapa yang menjaga hubungan silatul rahim maka Allah swt akan memudahkan urusan kehidupannya dengan memurahkan rezeki kepada hamba-hambaNya dan juga pada masa yang sama Allah memanjangkan usianya bersama-sama nikmat-nikmat tersebut.
Dewasa ini seringkali kita dengari perkara yang amat menyedihkan iaitu apabila kemesraan sesama jiran tetangga ini dipandang remeh oleh masyarakat kita pada hari ini terutama di kawasan bandar. Malah ada di kalangan kita yang mungkin tidak selesa dengan kemesraan jiran walaupun hanya untuk bertegur sapa. Ingatlah bahawa jiran adalah insan yang paling hampir dengan kita. Tiada manusia lain yang lebih pantas untuk membantu kita di kala susah melainkan jiran yang berada di sebelah rumah kita. Maka muliakanlah jiran dan jangan sekali-kali menyakiti hatinya kerana menyakiti hati jiran termasuk daripada dosa-dosa besar di sisi Allah swt. Hak tetangga berkenal bermesra, juga menjaga hati dan maruah jiran selain daripada menjaga makan minum daripada sudut berkongsi sesama jiran. 
Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment