Total Pageviews

Monday, May 26, 2014

Kemuncak Piala Thomas 2014

Di sebalik kejayaan pasukan Jepun pada temasya Piala Thomas edisi kali ini, pasti ramai yang tertanya-tanya bagaimana/apakah/siapakah dan bermacam-macam lagi persoalan tentang prestasi pasukan Jepun pada kali ini. Tidak pernah melahirkan atlet sukan badminton yang hebat, mereka mampu menjuarai Piala Thomas 2014 dan meletakkan nama pasukan Jepun sebaris dengan Malaysia, China, Indonesia yang pernah memenangi Piala thomas serta meninggalkan jauh pasukan yang lebih ke hadapan dalam sukan badminton seperti Denmark, England, Korea Selatan, Taiwan dan India yang tidak pernah langsung mencatatkan nama mereka pada mana-mana edisi Piala Thomas. 
Apapun menjadi kebanggan rakyat Malaysia walaupun tewas pada peringkat akhir, namun anak-anak buah Rashid Sidek, Tan Kim Her mampu menunjukkan aksi yang terbaik dan semangat melawan yang berjuang habis-habisan dan tewas tipis kepada Jepun.
Pujian harus diberikan kepada pihak pengurusan yang memberi kepercayaan untuk merombak pasukan dengan memisahkan bergu utama negara, serta membentuk gandingan baru Tan Boon Heong dan Hoon, mereka telah membuktikan mereka mampu bangkit dalam masa yang singkat walaupun baru sahaja digandingkan.

Pujian juga kepada Datuk Lee Chong Wei yang sentiasa konsisten dalam permainan beliau, kekecewaan dalam diri nampak di raut wajah namun saya pasti pada masa akan datang beliau akan mengecapi kejayaan yang lebih lagi. Apapun tanpa semangat juang yang kental Datuk LCW pasti beliau tidak akan mengecapi tahap seperti yang ketika ini.

Banyak kejutan telah berlaku, Tembok Besar China ditumbangkan, pasukan pilihan lain juga turut tumpas di tangan lawan masing-masing, banyak pemain muda yang meningkat naik juga turut menjadi perhatian pemerhati sukan badminton. Kita doakan supaya pasukan Malaysia akan terus mengecapi kejayaan di bawah pengurusan yang baru pimpinan Tan Sri Mahaleel. Moga usaha beliau menaikkan sukan badminton akan dirahmati dan diberkati.

Sekian, sedikit flashback gambar-gambar yang dipost ketika temasya berlangsung.




Layari www.facebook.com/Imammudaazlan 

Terima kasih

No comments:

Post a Comment