Total Pageviews

Sunday, June 1, 2014

Cadbury Neraka?

Highlight pada akhbar Utusan Malaysia
Post kali ini berkisarkan coklat Cadbury yang baru-baru ini kecoh dan riuh akibat penggunaan DNA babi di dalam produk coklat mereka. Isu kali ini agak berat, kerana ia melibatkan kemaslahatan umat islam seluruhnya kerana coklat Cadbury merupakan kegilaan ramai penduduk di dunia terutamanya yang beragama islam. Usah dipandang logo halal yang terdapat pada pembungkusan coklat, kerana logo halal itu hanya sekadar wayang oleh JAKIM yang mungkin sedikit sebanyak terlibat dalam isu ini. Kita terfikir, bagaimana produk yang ada DNA babi boleh terlepas pandang oleh JAKIM dan dilepaskan penggunaan logo halal yang sememangnya kita tahu yang JAKIM amat menitikberatkan soal halal sehinggakan penuh birokrasi dalam memohon logo halal terutamanya bagi syarikat-syarikat pengeluar produk makanan yang hanya berniaga kecil-kecilan. Saya pernah mendengar cerita daripada mulut seorang pemilik produk makanan  sunnah Hiraq iaitu Raja Mazian yang mengatakan betapa susahnya untuk mendapat logo halal walaupun produk keluaran syarikatnya hanya berasaskan susu kambing, kurma dan lain-lain makanan sunnah yang menjadi amalan nabi dalam soal pemakanan. 

Cadbury DNA babi

Di mana silapnya? Apa kejadahnya produk islam disusahkan untuk mendapat halal sedangkan produk seperti Cadbury senang mendapat halal walau ada DNA babi? Siapa dalangnya??? Kenapa dan mengapa ini semua terjadi??

Bagi yang berakal fikiran yang waras boleh menilai, mengkaji dan meneliti dalam segenap aspek supaya isu ini sedikit sebanyak dapat kita fahami walaupun ada pihak cuba menegakkan benang yang basah. Usah dinilai dek kerana berlambangkan nama agama, tiada kesalahan akan dilakukan. Ingatlah, kita diwajibkan mencari yang Halal dan diyakini halal.

cadbury semakin bimbang
Kalau dah syubhah confirm semua orang akan tolak produk cadbury. Ini baru isu makanan, kalau orang asyik mengatakan itu haram ini haram, nak makan coklat pun susah, terlalu menjaga kononnya soal makanan, namun soal perbuatan haram lain tetap jua dilakukan. Kaki botol, kaki perempuan, dan tahi judi, tapi melenting lebih-lebih bila produk cadbury disahkan ada DNA babi. Habis tu yang lain-lain tu, tak haram ke tuan-tuan???

renung-renungkan dan selamat bermuhasabah..









No comments:

Post a Comment