Total Pageviews

Thursday, November 22, 2012

Travelog Seorang Jurutera _ sambungan pg 2

Bila ku sebut tentang apakah definisi jurutera ini, ramai pasti tertanya-tanya adakah bermaksud sama dengan "technician"? juruelektrik?apa tu jurutera??main dengan mesin??pelbagai andaian dibuat bagi mereka yang tidak pernah tahu apa itu JURUTERA. Peranan jurutera bukan sahaja besar dan memberi impak maksima kepada syarikat malahan kepada semua yang disekelilingnya. Andai cita-cita sudah ingin menjadi jurutera sedari kecil, pasti akan tetap berusaha utk mengejar apa yg dicita-citakan.

Menjadi seorang Jurutera bukan semudah yang dilafazkan di bibir sahaja. Skop tugasan serta peranan dan tanggungjawab amatlah berat bergantung kepada posisi yang diisi dan mengikut disiplin masing-masing. Ibarat contoh saya, merupakan seorang Jurutera Pemasangan Luar Pesisir Pantai , amat perlu kemahiran dalam civil dan mekanikal, tanpa kemahiran dan asas yang kukuh semasa menuntut pasti akan kecundang sbg Jurutera di tengah jalan sebelum sempat melangkah lebih jauh. 

Masih ku ingat sewaktu menghadiri temuduga untuk memasuki sebuah syarikat minyak dan gas yang memang terkemuka, saya menggeletar, gelabah dan macam2 perasaaan bercampur baur bimbang andai tidak berjaya temuduga pasti keluarga akan berasa terkilan dan kecewa.

|to be continued|

No comments:

Post a Comment